Awarie klimatyzacji

Awarie klimatyzacji

Awaryjność wśród klimatyzatorów wynosi kilka procent. Chińskie urządzenia psują się częściej niż japońskie. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na bezawaryjne użytkowanie klimatyzacji jest profesjonalny montaż i regularna konserwacja. Po spełnieniu powyższych wymagań wystąpienie awarii to czysta loteria i przypadek.

Sprężarka / bardzo rzadko

Uszkodzenia sprężarek są praktycznie niespotykane, chyba że po kilkunastu latach eksploatacji urządzenia, po naturalnym procesie zużycia. W normalnym cyklu użytkowania sprężarka jest praktycznie niezniszczalna. Awarie sprężarek w świeżo zamontowanych klimatyzatorach zawsze wynikają z niechlujnego montażu. Wszelka niestaranność przy instalowaniu rurociągów freonowych, pozostawienie zanieczyszczeń w rurach, załamanie przekroju rury, pozostawienie wilgoci w układzie freonowym może skutkować uszkodzeniem sprężarki.

Wymiennik / bardzo rzadko

Uszkodzenia parownika lub skraplacza objawiają się w postaci nieszczelności układu freonowego. Zarówno szukanie nieszczelności jak i naprawa wymiennika są trudne, czasochłonne i wymagają cierpliwości. Zdecydowanie jedna z bardziej pechowych awarii klimatyzacji.

Instalacja freonowa / rzadko

Instalacja freonowa nie jest częścią jednostki wewnętrznej i zewnętrznej, tylko elementem scalającym. Uszkodzenia instalacji freonowej nie podlegają gwarancji producenta urządzenia lecz gwarancji udzielonej przez firmę monterską. Starannie rozłożona instalacja freonowa z sumiennie wykonanymi połączeniami kielichowymi rzadko ulega awarii. Tym niemniej zdarzają się nieszczelności wynikające z nierówno wykonanych kielichów lub z powodu pęknięć nakrętek mocujących kielichy. Podobnie jak w przypadku nieszczelności w wymienniku, szukanie uszkodzeń oraz naprawa są czasochłonne i niełatwe.

Taca skroplin / rzadko

Czasami producenci klimatyzatorów wypuszczają wadliwe plastiki, które z biegiem czasu ulegają uszkodzeniom na skutek utleniania i różnicy temperatur. Popękana taca skroplin jednostki wewnętrznej przepuszcza skropliny przez obudowę, co powoduje zacieki na ścianie oraz podłodze. W przypadku chińskich klimatyzatorów taca skroplin to integralna część całej obudowy, więc naprawa wiąże się z demontażem i ponownym zamontowaniem jednostki wewnętrznej. Wymiana tacy skroplin jest niełatwa i czasochłonna, na szczęście zdarza się rzadko. W japońskich klimatyzatorach taca skroplin często jest niezależnym, łatwo demontowanym elementem. Poza tym japońskie klimatyzatory charakteryzują się lepszą jakością plastików niż chińskie produkty.

Silnik / rzadko

Sporadycznie zdarzają się awarie w postaci uszkodzeń silników turbiny w jednostce wewnętrznej lub wentylatora jednostki zewnętrznej. W trakcie eksploatacji zacierają się lub głośno pracują tylko pojedyncze egzemplarze silników. Wymiana silnika jest prosta i szybka.

Elektronika / czasami

Jeżeli coś ma się zepsuć to najczęściej właśnie elektronika. Najczęstszą przyczyną awarii klimatyzatorów są uszkodzenia płyt głównych w jednostce wewnętrznej lub zewnętrznej. Zarówno sama diagnostyka, jak i naprawa nie nastręczają większych trudności.

Pompka skroplin / czasami

Pompka skroplin jest niezależnym akcesorium i podlega własnej, najczęściej rocznej gwarancji. Nawet najdroższe pompki skroplin ulegają awarii poprzez zabrudzenie, zawieszenie pływaka, albo utratę wydajności. Objawy uszkodzonej pompki widać namacalnie – z jednostki wewnętrznej klimatyzatora kapie woda, co skutkuje śladami na ścianie lub uszkodzeniami ościeżnic i paneli podłogowych. Zepsuta pompka nie wpływa na działanie samego klimatyzatora, poza faktem, że z jednostki wewnętrznej nie zostają odprowadzone skropliny, które w konsekwencji wylewają się z tacy ociekowej. Wymiana pompki skroplin jest łatwa i szybka.